Экономика
2020-06-09 15:00
Источник: capitalist.in.ua
"Укравтодор" пропонує брати плату з власників вантажівок за користування дорогами. У парламенті вже зареєстрували два законопроєкти. Отже, хочуть знайти додаткове фінансування на підтримку стану доріг.
Скільки хочуть отримати грошей з вантажівок.
Грошей на дороги не вистачає
Дороги в Україні ремонтують і будують за гроші з Дорожнього фонду. Він, своєю чергою, наповнюється завдяки акцизу і митним зборам на пальне, автомобілі, шини, а також штрафам за порушення ПДР. Наприклад, в цьому році на дороги витратять 69,7 млрд грн. Однак цього мало. За наступні п'ять років Кабмін планує відремонтувати 24 тис. км доріг. З них у цьому році хочуть побудувати 4,2 тис. км.
Щоб грошей вистачило, у Верховній Раді пропонують брати гроші з власників вантажівок. Для цього в парламенті зареєстрували два законопроєкти – № 3544 та 3545. За дослідженнями, на які посилаються автори проєкту, вантажівки зношують дороги до 50 тис. раз більше, ніж легкові машини. А система оподаткування в Україні цього не враховує. Виходить, що всі власники транспортних засобів сплачують за ремонт доріг акцизами однаково. Тому в "Укравтодорі" пропонують брати за проїзд вантажівок більше.
"Щоб відремонтувати 4000 км доріг, крім коштів Дорожнього фонду, в цьому році залучили 19,3 млрд кредитів і 35 млрд грн, виграних Україною в "Газпрому". В іншому разі "Укравтодор" не міг би розраховувати на ремонт 4000 км. Тому далі треба вирішувати питання фінансування або підвищенням акцизу або введенням плати за проїзд для вантажівок", – говорить Артем Безуглий, директор Державного дорожнього науково-дослідного інституту ім. М.П. Шульгіна.
Європейські країни, до речі, вже давно беруть плату за проїзд вантажівок. Зокрема, така практика є у Чехії, Польщі, Словаччини, Латвії та Туреччини. Тариф за користування дорогами коливається від 2,2 грн до 11 грн за кілометр проїзду і залежить від ваги транспортного засобу, класу дороги, часу проїзду та інших критеріїв.
Наприклад, в сусідній Білорусі ввели систему оплати за проїзд з 1 серпня 2013 року. За користування дорогами платять всі автомобілі масою понад 3,5 тонни. Протяжність платних доріг становить 1787 км. Плата стягується автоматично під час проходження спеціальних рамок.
Це не перша спроба "Укравтодору" ввести плату за проїзд. У 2015 році відомство ініціювало законопроєкт, який би дозволив стягувати плату за проїзд вантажівок понад 12 тонн. Проєкт рік пролежав у парламенті, у підсумку депутати його відхилили.
До речі, ввести додаткову плату за проїзд – це ще й умова Угоди про асоціацію України з ЄС. Країна повинна ввести в законодавство норми Директиви: 1999/62 / ЄС від 17 червня 1999 року "Про стягнення плати з вантажних транспортних засобів за використання певних інфраструктур".
З кого хочуть брати гроші
Гроші будуть брати зі всіх вантажівок важче 12 тонн, збирати плату – через супутникові технології (систем GNSS). На дорогах встановлять обладнання – воно зчитуватиме інформацію зі спеціальних пристроїв, якими мають бути оснащені вантажівки вагою понад 12 тонн. За порушення норм перевізнику загрожує штраф – 8500 грн, окремо ще оштрафують водія на 3220 грн, а за повторне порушення – 6460 грн.
Який саме буде тариф, пропишуть в окремому порядку після того, як у законодавство внесуть зміни. Будуть вказані максимальний розмір оплати, градація тарифів, перелік доріг, за проїзд якими доведеться платити.
Автори законопроєкту підрахували: якщо середній тариф буде 1-3 грн/км, то додаткові надходження становитимуть 9 млрд грн. Це зважаючи на те, що в Україні 1,5 млн вантажівок, не враховуючи іноземні. Точна цифра залежатиме від того, на яких дорогах буде стягуватися оплата і за яким тарифом.
Щоб збирати гроші, створять окрему структуру. У законопроєкті йдеться, що це може бути як державне, так і приватне підприємство, яке працюватиме в умовах державно-приватного партнерства.
Якщо депутати ухвалять законопроєкт, то він набуде чинності з 1 січня наступного року. Правда, за законопроєктом №3544 до кінця 2023 року його дія буде поширюватися тільки на іноземних перевізників. Потім нововведення торкнеться і українських вантажівок. Другий проєкт – №3545 – передбачає платний проїзд відразу для всіх вантажівок вагою понад 12 тонн.
"В європейських країнах оплата – для всіх перевізників. Ідея про підтримку національних перевізників має право бути, особливо після тривалого карантину. Це питання зараз обговорюється. Ми обговорювали його з нашими перевізниками – вони готові платити, якщо в результаті це дасть якісні дороги", – зазначає Артем Безуглий.
Плату будуть стягувати за проїзд вантажівок на дорогах загального користування, зазначає Безуглий. Це не стосується концесійних доріг або вантажівок з надвагою.
"Норма стосуватиметься всіх транспортних засобів вагою понад 12 тонн. Це робиться суто для поповнення Дорожнього фонду. У майбутньому ця цифра може змінюватися. У Німеччині спочатку плату стягували з вантажівок вагою понад 12 тонн, потім знизили до 3 тонн, і вони таким чином розвивають свою мережу доріг", – зазначає Безуглий.
Однак обмеження щодо ваги залишаться. Нині допустима вага вантажівки – 40 тонн. Якщо вага транспортного засобу понад 40 тонн, треба платити штраф. Фактично у нас система вагового контролю нині не працює, але "Укравтодор" і Укртрансбезпека роблять ставку на комплекси вагового контролю Weight-in-Motion (WiM). Поки вони встановлені на в'їздах до Києва. WiM дозволяє зважувати транспорт автоматично під час руху. В майбутньому за порушення габаритно-вагових обмежень власнику автомобіля приходитиме штраф за адресою реєстрації. Статистика по Києву показує, що 40% вантажівок в'їжджають до столиці з перевантаженням.
Зокрема, в цьому році 23 комплекси WiM встановлять у 15 областях. Ну а поки в "Укравтодорі" пропонують перевізникам приєднатися до меморандуму "Ліга WiM", який бере обіцянку з перевізників, що ті не порушуватимуть габаритно-вагові обмеження.
Читайте также